Het voorbeeld is een open deur. Op de afbeelding hierboven is te zien waar in
Amsterdam de meeste mensen waren tijdens koninginnedag. Het antwoord: in het
centrum. Niets verrassends, dus.

Wel opmerkelijk is dat deze kaart gemaakt is aan de hand van gegevens van
mobiele bellers. Mobiel belgedrag is een ideaal instrument om mensen te
bestuderen. Simpelweg omdat vrijwel iedereen een mobieltje heeft. Bewegingen
van groepen mensen zijn er perfect mee te traceren.

Gsm-demografie
De kaart hierboven is een van de projecten van Current
City
, een samenwerking van verschillende universiteiten, KPN en
Rijkswaterstaat. Deze Nederlandse stichting krijgt de geagregeerde, dus
geanonimiseerde, gegevens van alle KPN-bellers. Aan de hand daarvan brengt
Current City de beweging van mensen in Amsterdam in kaart. Ook in Rome en
New York heeft Current City zo’n project.

"We kunnen inmiddels redelijk inzoomen", vertelt Euro Beinat,
hoogleraar in Salzburg en verbonden aan Current City. "Zo valt te zien
waar veel mensen samenscholen tijdens evenementen. Interessante informatie
voor bijvoorbeeld de politie."

Rijkswaterstaat steunt Current City financieel. De Rijksdienst hoopt hiermee
in de toekomst bijvoorbeeld de uittocht vanaf de kust aan het einde van een
zomerse dag tijdig te kunnen ontdekken.

Commerciële mogelijkheden
Op het moment is Current City een wetenschappelijke stichting, maar Beinat
sluit niet uit dat het project commerciële activiteiten gaat ondernemen. Er
zijn genoeg partijen te bedenken die waarde hechten aan dit soort
demografische gegevens.

Beinat: "Zo kan je zien dat de noordkant van de Kalverstraat op bepaalde
momenten veel rustiger is van de zuidkant. Winkeliers zijn daar vast in
geïnteresseerd. Of denk aan vervoersbedrijven, die hiermee veel beter kunnen
inschatten waar en wanneer veel mensen ergens vervoer zoeken."

Ook in de zoektocht naar een goede plek voor een reclamebord, of de lokatie
van een nieuwe winkel, zijn de bewegingen van mensen waardevolle informatie.

Lokatie, lokatie, lokatie
De samenhang tussen mobieltje en de lokatie van die telefoon is steeds
belangrijker. Veel applicaties op de iPhone zijn location based - ze
tonen bijvoorbeeld waar in de buurt een pin-automaat is. Google's mobiele
besturingssyteem Android maakt sier met de toepassingen van Google Maps voor
mobieltjes. En telefoonmaker Nokia kocht
eind 2007
niet voor niets digitale kaartenmaker Navteq voor 5,7 miljard
euro.

Individuele gegevens
Kaarten maken van geagregeerde, samengevoegde data is één ding. De volgende
stap is het gebruik van lokaties van individuen.

Het begin daarvan is er al. Via Google
Latitude
is te volgen waar je vrienden zich bevinden. KPN-belmerk Hi
heeft een vergelijkbare dienst, WaarzitWie.
De gebruikers bepaalt zelf of anderen mogen zien waar hij uithangt.

Privacy van de pizzafan
Vanuit privacy-oogpunt zijn deze gegevens dan niet openbaar. Maar weten wie
waar loopt, zou in de toekomst waardevolle informatie kunnen zijn voor
adverteerders. Neem als voorbeeld mensen die soms naar pizzeria's zoeken op
hun mobiele internet. Italiaanse restaurants zouden rond etenstijd al deze
pizzafans die in de buurt zijn een berichtje kunnen sturen.

Tussenweg
Een Amerikaans bedrijf, Sense Networks, heeft een dienst ontwikkeld, die het
midden houdt tussen de de anonieme datamassa van Current City en de
individuele gegevens van Google Latitude.

Gebruikers, zo beschrijft Businessweek, moeten zich er wel voor aanmelden.
Vervolgens wordt echter niet hun individuele mobiele signaal gevolgd, maar
deelt Sense Networks de deelnemers in in 'tribes', stammen. Afhankelijk van
welke buurt, welke winkel, of welk café iemand bezoekt, behoort diegene tot
een bepaalde doelgroep.

Gebruikers zien vervolgens waar hun 'soortgenoten' uithangen. Bedrijven leren,
uiteraard tegen betaling, over de bewegingen van specifieke doelgroepen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl